El "consens" del 78 |
ClubCortum/ 6 d'octubre 2021
Espanya no ha estat
un país molt donat a consensos. La dreta sempre ha considerat el seu dret i
competència la direcció de l'Estat. Excepte breus episodis, com el de la I
República, la dreta representant dels grans poders econòmics, l'oligarquia
formada per l'aliança dels grans industrials bascos, els latifundistes
andalusos i l'alt funcionariat de Madrid amb acords de vegades amb els
industrials tèxtils catalans, van copar el poder polític al marge de la gran
majoria dels espanyols. Aquesta coalició de les classes dominants sempre va
tenir el suport ideològic de l'Església. La Restauració amb el seu model
d'alternança bipartidista i posteriorment quan aquesta va entrar en crisi la
Dictadura de Primo de Rivera van significar el ple domini de l'aliança
conservadora de les classes dominants que finalment es va trencar amb
l'adveniment de la II República. Durant aquest temps els representants de la
dreta tendeixen, com a màxim, algun pont cap a les dretes nacionalistes
perifèriques però sempre excloent del diàleg els partits representants dels
sectors més populars.
La II República
significa un breu espai de temps on les classes subalternes que inclouen des de
sectors de la petita burgesia a la classe treballadora i la pagesia gaudeixen
d'alguns moments d'accés al poder polític. No tot l'espai de temps de la II
República va ser progressista ja que durant el “bienni negre” la dreta va
tornar a copar el govern fins a la victòria del Front Popular. L'època de la II
República no va ser un període de consens, al contrari les dretes van efectuar
una dura confrontació contra totes les actuacions modernitzadores dels governs
republicà-socialistes. Finalment la confrontació va acabar amb el cop militar i
la instauració d'una dictadura que va perseguir amb ferotgia els seus oponents
i va instaurar quatre dècades de poder absolut de les dretes polítiques i
econòmiques i que va comportar la persecució de tota forma de dissidència i el
domini d'un règim franquista avalat per una ideologia nacional-catòlica.
La mort de Franco
va provocar el final d'un sistema que ja no servia ni per al propòsit de la
pròpia necessitat del desenvolupament econòmic del país. Per a donar sortida a
la situació es va donar una convergència d'interessos entre els sectors més
aperturistes del règim i les forces de l'oposició democràtica fonamentalment
d'esquerres.
La “Transició” i la
Constitució del 78 van ser fruit d'un estrany episodi de consens en la política
espanyola. La principal força de la dreta, la UCD, representava un model
més modern capaç de dialogar i pactar amb les diverses forces de l'oposició
tant pel que fa als aspectes econòmic-socials com a la definició d'un marc
polític constitucional que posés fi a la llarga dictadura franquista.
Però aquesta època
de consens lamentablement va ser breu. La implosió interna de la UCD, i
l'aglutinació de les forces de dretes en Aliança Popular i en la seva posterior
transformació en el Partit Popular van liquidar els consensos i es van
transformar en dures confrontacions polítiques que ens han portat a l'actual
situació. El PP s'ha situat en contra de tots els avenços en la consecució de
drets socials, avortament, matrimoni homosexual o últimament eutanàsia, així com quan ha governat ha efectuat retallades
unilaterals tant en impostos com en les condicions soci-laborals. Així mateix s'ha
manifestat en contra de tot el relacionat amb la Memòria Històrica i mai ha renegat
obertament del període de la dictadura. El seu desig d'aglutinar tota la dreta fins i tot la més extrema l’ha
portat a radicalitzar les seves posicions impedint qualsevol avanç en la
modernització constitucional.
Podem afirmar clarament que
avui dia seria impossible acordar ni tan sols la pròpia Constitució del 1978. I aquesta situació és greu perquè no hi ha dubte que
existeixen aspectes de la Constitució que s'haurien d'aprofundir especialment
els que fan referència a la pròpia estructura de l'estat autonòmic.
Tal com ha proposat
recentment l'Associació per una Espanya Federal, en aquests moments avançar cap
a un model d'Estat federal a Espanya “no
és una proposta d'esquerra o de dreta, sinó l'evolució natural i necessària de
l'Estat autonòmic a Espanya”. La pròpia pandèmia del Covid ha
demostrat els aspectes positius però també les insuficiències de l'actual model
d'estat. S'ha demostrat com diu el document que es requereix “posseir adequats instruments de
col·laboració entre els diferents nivells de l'Administració, que garanteixin
uns sòlids autogoverns territorials juntament amb una autoritat “federal” forta
i dinàmica, capaç de garantir la igualtat de drets de la ciutadania en el seu
conjunt i l'eficàcia de l'acció pública”.
Avançar cap a un
Estat Federal com és l'existent en la RFA no hauria de ser una
confrontació entre la dreta i l'esquerra estatals en una societat democràtica,
però sí que és impossible davant una dreta extrema que desitjaria una
recentralització de l'Estat sota una perspectiva de nacionalisme espanyol
extrem. Lamentablement falta una dreta moderna com la que el miratge de
la UCD va semblar fer possible. Però el miratge va desaparèixer
ràpidament i va reaparèixer la cara rància i reaccionària de la dreta
tradicional aliena i contrària a tota mena del que ells consideren
“modernitats”.
Lamentablement avui
sembla no ser temps de consensos ni de modernització, per sort va existir la
Transició i el breu període de consens que va il·luminar la Constitució del 78.
El diàleg necessari en la política |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada