No hi ha dubte que els resultats de les Eleccions Autonòmiques i Municipals del 28 de Maig van ser un fort cop amb importants repercussions a la política espanyola.
Una d'elles,
especialment positiva en l'àmbit de l'esquerra a l'esquerra del PSOE, va tenir
un efecte de clarificació immediat. Tots es van adonar que un temps polític havia passat i calia concretar de manera urgent com afrontar
el nou projecte per a aquest nou temps polític.
Era necessari passar
de “les muses al teatre”, s'havia
acabat el moment d'intrigues i s’havia de concretar el projecte de futur. Així
de manera immediata SUMAR va prendre cos. Les negociacions entre més d'una
desena d'organitzacions es van concretar en dies i es va establir un model
confederal d'organitzacions amb una direcció entorn de Yolanda Díaz i el seu
equip amb la participació dels portaveus del conjunt d'organitzacions. I sense
massa soroll es van establir les candidatures del conjunt de l'estat i el lloc
a ocupar per cadascú. I això incloïa a tots, fins i tot a Podemos.
Va quedar clar que
el projecte tindria un discurs i una estratègia única a partir del
nucli irradiador. Yolanda Díaz ha anat conformant un equip de primera fila
format per persones amb forta experiència política, començant per Josep
Vendrell responsable de tota la negociació interna i amb
Ernest Urtasun com a portaveu. Tots dos amb trajectòries polítiques
dilatades on havien ocupat càrrecs de responsabilitat. A l'equip es va anar
incorporant gent de vàlua contrastada com Pablo Bustinduy que havia
estat responsable de Política Exterior de Unidas Podemos. Així mateix es va
confirmar la incorporació d'Agustín Santos Maraver, ambaixador d'Espanya
en l'ONU, com a segon en la llista de Sumar per Madrid.
Es va designar com
a responsable electoral de coordinació del Programa electoral a María Eugenia
Rodríguez Palop, eurodiputada. Sumar també ha incorporat a dos prestigiosos
economistes com Carlos Martín Urriza, Cap del Gabinet econòmic de CCOO com
a número sis de la llista per Madrid i referent econòmic del grup parlamentari
i Nacho Álvarez com a portaveu econòmic de la campanya. Aquest últim era el
principal referent econòmic de Podemos i qui va negociar els Pressupostos
Generals de l'Estat amb el grup socialista. Finalment, de moment, també s'ha
incorporat Alejandra Jacinto, com a portaveu d'Habitatge en la campanya de
Sumar, la qual ha estat cap de llista de Unidas Podemos en la Comunitat de
Madrid. I possiblement està tot obert a d’altres
incorporacions futures.
Totes aquestes
incorporacions tenen unes característiques similars, es tracta de persones de
capacitat política, tècnica i dialèctica demostrada, que saben construir i són
alienes al “soroll mediàtic”. SUMAR
ha optat per ser una força política més procliu i dedicada al treball de “millorar les coses de viure que a les
batalles de relats”.
La campanya de
SUMAR vindrà definida per l'agenda Econòmica, Social i Ecològica. L'objectiu de
Sumar és fugir del “soroll” i
plantejar una campanya en futur i en positiu, no recrear-se en els objectius
aconseguits sinó plantejar nous objectius a aconseguir en els pròxims vuit anys
amb propostes innovadores. Fer una campanya per "l'Esperança" en lloc de plantejar-se una contra la “por”.
Yolanda Díaz
plantejarà propostes per a la justícia fiscal i la redistribució per a combatre
la desigualtat. En aquest sentit caben reformes com: a) Fiscal (el manteniment
permanent de l'impost a les grans fortunes; b) Sobre la productivitat i la
creació d'un observatori de marges per a controlar els beneficis empresarials i
lligar-los a la revaloració dels salaris. Així mateix han d'abordar-se mesures
ambicioses per a lluitar contra l'augment del cost de vida que grava
especialment a les classes populars i treballadores, especialment referent a la cistella de la
compra i les pujades de lloguers. I un tercer objectiu serà impulsar la
política verda i ecològica de lluita contra el canvi climàtic i per una
reconversió i transformació ecològica justa que no perjudiqui les classes
treballadores. Al costat d'això la lluita per les polítiques feministes, de les
cures i la defensa de lo “públic”, especialment en temes de sanitat, educació i
serveis socials.
En definitiva SUMAR
pretén fer una campanya amable per a aconseguir ajudar a la constitució d'un
nou Govern de Progrés, i ho farà en positiu i a l'ofensiva per a oferir raons
perquè el votant d'esquerres, progressista i en el seu cas abstencionista trobi
el sentit d'anar a votar.
Com hem pogut veure
SUMAR és una opció política nova, no és la continuació d'alguna cosa que ja no
motiva a l'electorat. Però SUMAR no surt del no-res sinó d'una llarga tradició
política i ideològica de lluites socials, laborals i polítiques que ens van
portar la democràcia i la consolidació d'una Constitució democràtica. De gent que
ha estat immersa en les lluites per les millores de drets socials, laborals i
de gènere. SUMAR té orígens diversos i molt arrelats que avui conflueixen. Així
mateix SUMAR té un programa polític actual per a resoldre els problemes d'avui.
I SUMAR té una direcció política potent que prefereix el somriure
al crit i que porta darrera seu un nombre important d'organitzacions, unes
d'àmbit estatal i altres d'àmbit autonòmic. I de molta gent individual que ha
decidit que no és moment de resignació sinó d'aconseguir la millora de la vida
del conjunt dels ciutadans d'aquest país.
EL 23 DE JULIOL SERÀ EL MOMENT DE SUMAR.
ANEM A PER AIXÒ
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada