Pedro Sánchez i Pablo Iglesias serán responsables del desacord |
Nuevatribuna | 19 de agosto de 2019
El 28 d'Abril de forma aclaparadora els votants d'esquerra i progressistes van acudir a les urnes com a fruit d'una il·lusió recuperada pel triomf de la moció de censura. Els seus objectius eren dos: 1) tancar el pas a un govern de les dretes tripartides; i 2) aconseguir una majoria parlamentària que permetés un govern que recuperés a la societat espanyola de les retallades austericides dels governs de Rajoy i fes un salt endavant en la consecució d'una societat més justa i igualitària, alhora que fes front als grans reptes de futur, econòmics, ecològics i socials.
El 28 d'Abril de forma aclaparadora els votants d'esquerra i progressistes van acudir a les urnes com a fruit d'una il·lusió recuperada pel triomf de la moció de censura. Els seus objectius eren dos: 1) tancar el pas a un govern de les dretes tripartides; i 2) aconseguir una majoria parlamentària que permetés un govern que recuperés a la societat espanyola de les retallades austericides dels governs de Rajoy i fes un salt endavant en la consecució d'una societat més justa i igualitària, alhora que fes front als grans reptes de futur, econòmics, ecològics i socials.
Els votants
il·lusionats tenien molt clars els objectius estratègics que tenien en ment i
que coincideixen en gran manera amb els plantejats a Pedro Sánchez i a Pablo
Iglesias pels líders sindicals de CCOO i UGT en les reunions que han mantingut
amb tots dos. Derogació de la Reforma Laboral del PP; consolidació del Sistema
Públic de Pensions eliminant els aspectes regressius de la reforma unilateral
del PP; reforç dels serveis públics que més durament han sofert les retallades
de la crisi, educació, sanitat i dependència; fer front al necessari canvi del
sistema productiu espanyol cap a un sistema productiu més compatible amb les
necessitats ecològiques, és a dir dirigir-nos sense ambages cap a una Transició
Ecològica Justa, que tingui en compte els ritmes i no perjudiqui el conjunt
dels treballadors. Avançar en un sistema impositiu compatible amb els sistemes
europeus més avançats, més impostos progressius que permetin uns millors
serveis públics per a tots; Uns impostos que gravin als més rics, a les grans
fortunes patrimonials, a les societats i als beneficis que obtenen en el nostre
territori les grans empreses espanyoles i internacionals, per a això fa falta
una Reforma Fiscal en profunditat perquè deixin de ser els treballadors els que
tant a través de l'impost de la renda com dels impostos indirectes com l'IVA
siguin els que més contribueixen als ingressos fiscals; és imprescindible que
els grans monopolis que controlen els grans serveis com les elèctriques,
bancàries i altres, aquestes empreses privades que es nodreixen de l'estat
aportin els seus ingressos al conjunt de la societat de la qual es beneficien.
És necessària una
reforma territorial especialment el referent a un sistema de finançament
desfasat, a partir del principi del compromís de les comunitats autònomes de
responsabilitzar-se no només de la despesa pública sinó també del manteniment
de criteris de recaptació impositiva homogenis que impedeixin el “dúmping”
fiscal entre comunitats. Aquestes entre altres prioritats que comportin una
reducció dels nivells de desigualtat, una millora dels salaris, disminució de
la precarietat en la desocupació, de la millora i defensa de les llibertats i
de la igualtat del conjunt de la ciutadans són algunes de les raons que van
portar a la ciutadania progressista a mobilitzar-se i votar massivament.
Però després ha
aparegut el buit d'aquells als qui havíem donat el nostre vot i en els qui
havíem dipositat la nostra confiança. I ha aparegut la cara més fosca de la
política. La politiqueria i el partidisme en el sentit més negatiu d'aquests
conceptes. Els interessos de grup, de clan i fins i tot a personals s'han
anteposat de forma vergonyant davant tots. No hem vist per cap de les parts
voluntat d'acord. Als votants el que ens importa són els objectius i les
polítiques. L'acord per a dur a terme de forma conjunta unes polítiques
determinades, l'acord estratègic programàtic. El com ens afectaran i millorar
la nostra vida les polítiques futures d'un govern i una majoria parlamentària
progressista.
Acord de govern en Dinamarca en minoría i quatre partits |
Deixin-se de
romanços!! Ens importen les polítiques no qui les gestionen, que han de ser els
que puguin fer-ho millor. A Europa tenim suficients exemples de com es
conformen governs amb majories parlamentàries o amb governs de coalició, només
fa falta veure el Govern de Portugal en minoria amb acord amb altres dos
partits, a Dinamarca en minoria amb acord de quatre partits, o com a Finlàndia
amb un govern de coalició de cinc partits. I tots ells amb polítiques
d'esquerres.
Govern de coalició de cinc partits a Finlandia |
Pedro Sánchez s’ho
ha de fer mirar. Ens ha donat la
il·lusió i després l’hem vist amb poques ganes a l'hora de concretar polítiques
i acords. Alguns pensàvem que la seva recent història de recuperació de la
Secretària General lluitant contra l'aparell ens anava a oferir una direcció
socialista nova i diferent. Ho va semblar en els mesos de l'anterior
legislatura, però ara sembla tornar-se cap a la passada història del PSOE en
lloc de dirigir la seva mirada cap a un futur que diguem-ho clar precisa de més
unitat amb l'esquerra, de més socialdemocràcia i de menys social-liberalisme.
S'equivocarà Pedro Sánchez si no és capaç de veure que la seva única
possibilitat per a una futura d'hegemonia del seu partit és mantenir un gir a
l'esquerra.
Pablo Iglesias
sembla no voler aprendre. Va triomfar massa aviat i sense massa esforç, però a
partir d'aquí la seva situació s'ha anat deteriorant cada vegada més. Va
triomfar en el seu moment sostraient il·lusions i votants d'altres forces de
l'esquerra alternativa, per a acabar atalaiant el camí cap a la subalternitat. No es pot queixar de la seva situació al no tenir una
ideologia clara, sense estratègia, que ha canviat de forma constant basant-se
més en una pura successió de tàctiques. Sense una organització digna d'aquest
nom. Es troba ara en una difícil situació, ha tingut un fort descens en les
eleccions generals que ha estat aclaparadora en les autonòmiques, municipals i
europees. S'equivoca si pretén superar aquesta situació a través de l'única
política de forçar la seva entrada en el govern. Iglesias i Podemos
lamentablement no tenen una imatge de partit seriós i previsible, per tant és
lògic que creï suspicàcia sobre quin serà el seu comportament dins d'un govern.
Podemos no té la credibilitat ni la predicibilitat que poguessin tenir el PCE,
IU o ICV en un altre moment. En definitiva, aquest és el seu gran problema.
Molts votants estem molt decebuts amb els partits majoritaris de l'esquerra i molts sospirem pensat: Qui fos valencià i poder votar a Compromís, a Oltra, a Ribó, o Baldoví?. Perquè els veiem diferents, no enganyen, són rigorosos, seriosos i previsibles.
Molts votants estem molt decebuts amb els partits majoritaris de l'esquerra i molts sospirem pensat: Qui fos valencià i poder votar a Compromís, a Oltra, a Ribó, o Baldoví?. Perquè els veiem diferents, no enganyen, són rigorosos, seriosos i previsibles.
En l'actualitat fa
falta una recomposició de forces de l'esquerra alternativa tant a nivell
autonòmic com estatal al voltant d'una opció política que s'estructuri com un
partit amb militants, quotes i debats, amb una base ideològica entorn dels “tres fils. El VERMELL tradicional de l'esquerra vinculat a la centralitat del
treball, el VERD del ecosocialisme
que faci front als reptes del planeta, i el LILA del feminisme de la perspectiva de gènere que genera igualtat”. Fa falta l'aparició d'una força de l'ESQUERRA VERDA global o formada per una federació d'Esquerres
Ecosocialistes que ens retorni l'esperança en una política clarament
d'esquerres, previsible i amb ideologia, estratègia i organització serioses i
fonamentades.
Ens cal una opció de futur |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada