El Ministre Escrivá |
nuevatribuna/ 12 de marzo de 2022
Recentment ha estat
notícia la campanya llançada pel ciutadà Carlos San Juan “Soc gran no idiota” que ha recollit 600.000 signatures per a
protestar pel tracte donat per les entitats financeres a les persones grans, a
les quals pretenen reduir el servei a no presencial remetent-les als caixers
automàtics. La pròpia Vicepresidenta del Govern Nadia Calviño el
va rebre i les entitats han iniciat algun tipus d'actuacions, pot ser que de
caràcter més publicitari que real. Sembla ser que per a les entitats financeres
no són rendibles els capitals de la majoria de les persones grans.
Hem de saludar
l'èxit d'aquesta campanya que ens ha servit per a reflexionar sobre el tracte
que es dona als ciutadans per part de les entitats privades, però que també es dona per part de la pròpia Administració
pública. Perquè si és inacceptable el tracte que a alguns ciutadans els donen les
entitats privades en raó de la seva edat, és encara més inadmissible que aquest
tipus d'actuacions es doni per part de les Administracions Públiques. Per això
hem de saludar la campanya de sensibilització sota el títol “Vull que m'atenguin” que és un manifest
públic per una atenció presencial i telefònica accessible en l'administració de
la seguretat social.
El Ministeri que
dirigeix el Sr. Escrivá, a partir de l'arribada del COVID-19 ha eliminat
pràcticament l'atenció presencial en les diverses oficines dependents del seu
ministeri i això sense que es vegi la possibilitat d'un retorn al que era
l'atenció habitual anterior a la pandèmia. Ningú nega les virtuts dels avanços
tecnològics i l'atenció telemàtica però això no ha d'eliminar l'atenció
presencial que a més d'atendre les necessitats de sectors de la població que no
dominen les noves tècniques, especialment els sectors vulnerables, els pot
donar un assessorament que en cas contrari els obliga a recórrer a gestions de
professionals privats amb el cost econòmic que comporta.
Cal ressaltar que el Ministeri de Treball, Migracions i Seguretat Social, que dirigeix el senyor Escrivá inclou entre d’altres els serveis de l'INSS (és a dir els serveis de la Seguretat Social), i les oficines d'Estrangeria que afecten a sectors molt vulnerables com l’emigració, altes i baixes a la seguretat social, pensions, emissió dels NIE d'emigrants, etc..
Ja el dia 23 de
desembre en la reunió del Consell General de l'INSS, la representació dels
sindicats va plantejar aquesta qüestió tot recordant entre altres qüestions que
la Carta de Serveis de les entitats que conformen el sistema de Seguretat
Social, i el mateix podríem dir dels altres serveis del ministeri, contempla
l'obligació d'atenció als usuaris a través de la via presencial al costat de la
telefònica i la telemàtica i ha de ser l'administració la que s'adapti a les
necessitats de les persones usuàries i no a l'inrevés. En un Estat democràtic
l'Administració ha d'estar al servei de la ciutadania i no a l'inrevés.
En un article
anterior publicat en aquest blog el 4 d’agost de 2021 “Treballadores de la llar i burocràcia” ja plantejava la dificultat
d'aquest col·lectiu per a tramitar els seus parts de baixes per malaltia, però
la problemàtica és molt més àmplia i afecta de manera especial sectors molt
necessitats d'atenció. La dificultat d'obtenir un NIE o qualsevol altre tràmit
per a un emigrant davant el col·lapse dels serveis telefònics de “cita prèvia”,
el problema ja assenyalat per a les treballadores de la Llar, les dificultats per a donar part de defunció o de
viduïtat en les persones grans, etc. fan dels serveis d'un Ministeri, tan
vinculat a les necessitats materials de les persones, els pitjors de
l'administració potser només superats per l'Administració de Justícia.
Pot ser que la
dificultat per a accedir als serveis del Ministeri sigui la causa del relatiu
fracàs de l'Ingrés Mínim Vital que el propi Govern calculava que afectaria
850.000 famílies amb un total de 2,3 milions de persones beneficiàries i la
realitat és que només ha beneficiat a poc més de 800.000 persones. I moltes
d'elles han hagut d’anar a la gestió privada amb el cost que suposa per als tràmits
d'accés al IMV.
S'ha de valorar
molt positivament el procés de digitalització de l'administració i en el
Ministeri del Sr. Escrivá en concret, però això no ha d'anar en detriment d'altres
mesures iguals o més necessàries com l'atenció presencial i la rapidesa en els
serveis d'atenció amb cita prèvia.
No hi ha dubte, com
ja han plantejat els sindicats, que un factor rellevant i principal en les
deficiències d'atenció presencial és la falta de personal. Els sindicats venen
reclamant la necessitat de complir amb plantilles suficients per a donar un
ordenat i adequat servei. Només en la Seguretat Social l'envelliment i la no
renovació de plantilla ha comportat una reducció en l'última dècada del 20%
dels seus recursos humans.
És per això que els
sindicats han reclamat ja en el Consell General de l'INSS la convocatòria d'una
Oferta d'Ocupació Pública amb caràcter urgent i en concret per als serveis de
la Seguretat Social a fi d'adequar l'atenció a la ciutadania.
El Govern de
coalició en general i el Ministre Escrivá en particular han d'entendre que les
millores legislatives que porten endavant poden perdre's com a “aigua per la claveguera” si després la
falta de personal deriva en què l'aplicació de noves millores acordades i el
funcionament dels serveis de l'administració pública no responen a les
necessitats ciutadanes.
En resum perquè
totes aquestes polítiques socials tinguin l'èxit perseguit i siguin percebudes
per la ciutadania és imprescindible garantir l'atenció presencial de manera
preferent, així com la telefònica i la telemàtica que han de ser d'accés fàcil
i ràpid per a tota mena de persones.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada