29 d’ag. 2015

UNA ALTRA CATALUNYA SÍ QUE ES POT



Un equip per guanyar de la Catalunya social




Nuevatribuna | 30 de Agosto de 2015


En les properes eleccions del 27S la candidatura de “Catalunya sí que es pot” vol impugnar de rel la política de Mas i CIU ens els darrers anys, primer amb el suport del PP i després d’ERC. Mas va ser el primer introductor de la política d’austeritat i de retallades socials a l’Estat. Embolcallant-se amb la bandera i fent com que no governava ha fet una política de privatitzacions i retallades en els serveis públics comparable a la de Rajoy a l’Estat. Tot això al marge de donar suport al Govern del PP en temes com la Reforma Laboral o la Llei que estableix el límit d’endeutament de les Administracions. 

Ara la candidatura de “confluència” que encapçala Lluis Rabell vol donar “la volta al mitjó” de la política de Mas. Per això proposa unes polítiques que pensin més en els ciutadans reals de Catalunya que són els que formen la nació real. 

La seva proposta tracta de fer front a la situació d’emergència social en que es troba gran part de la ciutadania catalana com a conseqüència de les polítiques austericides de Merkel, Mas i Rajoy. Això comporta posar els homes i les dones d’aquest país com a protagonistes de la transformació social que millori el benestar de la majoria.

Es tracta de fer front a la situació de desigualtat creada amb un Pla de Rescat Ciutadà que faci front a la greu situació que l’atur i el treball precari ha provocat com són els desnonaments, la pobresa alimentària, especialment infantil, o la pobresa en energètica.

El que es vol fer és una política nacional de debò que tracti els problemes concrets i urgents que afecten els qui composen la realitat nacional de Catalunya, més enllà de les velles polítiques de Mas i CDC polítiques que prometen una utopia futura alhora que malmeten la situació real dels ciutadans.

Es per això que el programa defensa la potenciació dels sistemes públics de salut i educació, prioritzant la xarxa pública i posant fi a les polítiques privatitzadores dels governs de la dreta. A la vegada cal una lluita contra la corrupció, contra els corruptors i els corruptes, de la que Mas i Convergència, amb els cassos Pujol i Palau com a principals exemples, han estat els màxims responsables a Catalunya. Això va en paral·lel a la lluita contra el frau fiscal i el desenvolupament d’una política fiscal progressiva que permeti impulsar la transició cap a un nou model econòmic socialment més just i ecològicament sostenible.
Mas i Pujol: retallades i corrupció

Un programa de canvi profund a Catalunya precisa de l’establiment de sistemes de participació de la ciutadania que reforci el projecte, així com reconquerir uns mitjans de comunicació públics, plurals i independents, allunyats del paper de portaveus de govern com ha estat fins ara el cas de TV3 i Catalunya Ràdio.

Però és evident que per aconseguir un canvi de polítiques és necessari un canvi en el marc polític i institucional de Catalunya. Aquest canvi cal concretar-lo en un procés constituent propi del subjecte polític que és Catalunya. Un projecte propi i no subordinat a d’altres que  pugui ajudar des de la col·laboració fraternal a un procés constituent en el conjunt de l’Estat.

“Catalunya sí que es pot” defensa que Catalunya precisa d’un procés constituent integral. On no poden subordinar-se les aspiracions nacionals i democràtiques a una o una altra. La subordinació a una suposada prioritat nacional, la independència de la que parla Mas i la llista que el vol fer President és una realitat buida de contingut que pretén que continuï submisa a l’imperi del poder financer i dels mercats internacionals.

El procés constituent que es proposa. I que és compatible i fins i tot positiu que es correspongui amb un procés a l’estat, ha de ser per decidir-ho tot, un nou model institucional, econòmic i social que estableixi no sols les relacions amb l’Estat, sinó que fixi els interessos de la ciutadania com a interessos prioritaris d’una nova Catalunya, més justa, més lliure i més social i democràtica.

La Catalunya que es proposa no és endogàmica i aïllada, sinó oberta a una relació d’igual a igual amb l’Estat, i amb opinió pròpia sobre el model europeu que és vol. El poble de Catalunya ha de decidir en un referèndum, convocat amb plenes garanties democràtiques i reconegut tant per l’estat com per la comunitat internacional, quin eés el seu futur constitutiu. Pot ser un procés més lent però sens dubte més real que els del que proposen una DUI ( Declaració Unilateral de Independència), que sense cap tipus de garantia només serà una declaració més, “un brindis al sol” que només comportarà més frustració i cap canvi.

Però no sols cal definir-se sobre quina Catalunya es vol i quina relació s’estableix amb l’Estat. També ha de definir clarament quin model d’Europa és vol defensar. Una Europa més democràtica i unida, amb sobiranies compartides, sense la dictadura de la Troika ni del futur TTIP, que són el model europeu que defensen Mas i Rajoy. Es vol defensar una concepció de societat democràtica, justa, social i ecològicament responsable exportable al nostre entorn estatal i europeu.

El 27S en les eleccions al Parlament de Catalunya s’enfrontaran dos models de Catalunya, Un defensat per la candidatura que vol fer a Mas President, però també per les candidatures de les dretes espanyolistes del PP i C’s, la prioritat de  les quals són els poderosos, els mercats financers-especuladors i de la divisió social i nacional, és a dir les opcions de la Catalunya de les classes privilegiades, i una altra la Catalunya popular, la hereua del “catalanisme popular” que defensa la lluita contra les desigualtats, i la voluntat de ser un sol poble amb plena cohesió social i nacional, la candidatura que ARA SI QUE ES POT! 

Catalunya sí que es pot la candidatura popular




                                    Raimón: "He mirat aquesta terra"

22 d’ag. 2015

EL QUE LA LLISTA DE MAS VOL AMAGAR





La llista de Mas -President





Nuevatribuna | 23 de Agosto de 2015
 
No hi ha dubte que la candidatura de “Junts pel Si”, és una operació política de Mas per a no parlar del que ha fet en els seus anys de Govern i alhora amagar les sigles de CDC desprestigiades per la corrupció i especialment pel cas de Jordi Pujol.
Sota una suposada llista unitària sobiranista s’amaga la intenció de tornar a fer a Mas President de la Generalitat, tot això amb el consens actiu de les anomenades entitats sobiranistes o obligat en el cas d’ERC.

Bàsicament es tracta de intentar amagar, una vegada més, sota la bandera de la independència, el debat del que han fet els governs d’Artur Mas, com les seves polítiques han trencat la cohesió no sols nacional sinó especialment social a Catalunya, i com han portat a la situació de desigualtat social i de pobresa existent avui a la societat catalana.


1.-Precursor en la política de retallades socials. Cal dir quer el Govern de Mas va ser el primer en aplicar les polítiques d’austeritat en el conjunt de l’Estat. En el primer govern del 2010 al 2012, va governar amb el suport del PP, i va aprovar retallades pressupostaris en àmbits socials a la vegada que incrementava taxes en àmbit com la Justícia i la Sanitat, introduïa el pagament d’un euro per recepta farmacèutica i paradoxalment suprimia l’impost de Successions que només afectava els més rics.
En el seu segon mandat, Mas adopta l’estratègia independentista i canvia l’aliança amb el PP  per una nova amb ERC, però en tot cas no canvia les seves polítiques, i això es veu en la pròrroga dels pressupostos que va aprovar amb el PP al 2012, ara amb el suport d’ERC.


2.-Suport a les polítiques més regressives de Rajoy. El grup parlamentari de Mas en el Congrés va donar suport al Govern de Rajoy en alguns dels aspectes més regressius de la seva política estatal, així el partit de Mas va votar favorablement i fins i tot va endurir la Reforma Laboral i també va donar suport a la Llei d’Estabilitat Pressupostària, la mateixa que ha permès la intervenció estatal de les finances de la Generalitat. Son dos exemples de les múltiples votacions coincidents entre CDC i el PP.
El grup parlamentari de CiU al Congrés

3.-Increment del deute. El Govern Mas, malgrat les seves polítiques d’austeritat, ha incrementat el deute des dels 34.700 milions de euros que va trobar quan arribà al Govern fins els 64.800 en el moment actual. Aquesta situació ha comportat la qualificació com a “bons escombraria “ del deute de la Generalitat i que els mercats es tanquin a finançar el deute de la Generalitat. Això juntament amb l’aplicació de la Llei d’Estabilitat aprovada , com hem dit amb els vots de CiU, ha provocat que el Govern de l’Estat sigui l’únic prestamista de la Generalitat amb crèdits que superen els 40.000 milions, acabant amb la limitada autonomia financera de Catalunya.


4.-Deteriorament del mercat laboral. La realitat laboral a Catalunya s’ha deteriorat amb els govern de Mas, amb un atur del 19,1% ( 17,9% quan  van accedir al Govern),  amb una disminució de la població ocupada que s’ha reduït en quasi 150.000 persones i una pèrdua de la qualificació dels treballs i de l’ocupació, amb creixement del treball temporal i rebaixa del nivell salarial provocada per la situació de precarietat laboral. Aquesta situació del mercat de treball està derivada de la Reforma Laboral a la que va ddonar suport el partit de Mas.
5.- Insensibilitat social. Les polítiques del governs de Mas han provocat una reducció de la despesa social, sanitat, educació i benestar social que s’ha reduït un 15% en els seus mandats. Tot això afecta al nivell de cohesió social de la societat catalana, a l’increment de la desigualtat i la pobresa. Alhora aquesta reducció ha anat acompanyada de la creació d’un sistema sanitari més privatitzat, amb la creació de consorcis sanitaris per a eludir el control públic i retallar les condicions salarials. També en  l’àmbit educatiu s’ha retallat els fons per a les escoles públiques mentre es mantenien els concerts amb escoles d’elit. Tot això està derivat de la manca de sensibilitat de Mas i el seu governs davant les situacions de pobresa i desigualtat social. Per exemple Mas ha prioritzat campanyes institucionals partidistes enlloc de aportar més fons per beques-menjador. Les seves polítiques també han afectat la funció pública amb retallades extres als salaris dels funcionaris o la reducció del nombre d’aquests en més del 4%. Cal deixar clar que aquestes mesures no són imposades per ningú sinó desitjades per Mas i el seu govern. La pobresa no ha estat mai una prioritat del Govern de Mas malgrat a Catalunya hi hagi una taxa de risc d’un 20.9%.


6.- Cassos de mala gestió econòmica. El Govern de Mas ha protagonitzat cassos de mala gestió, no sabem si volguda o derivada de la incompetència. Posarem uns exemples:
a) La mala política de privatitzacions. La privatització d’Aigües Ter-Llobregat és un exemple de la política de privatitzacions impulsada pel govern , però alhora de  la seva incompetència. En primer lloc es pot criticar la voluntat de privatitzar ATLL, una empresa pública que dóna servei a tota la ciutadania de l’àrea metropolitana de Barcelona. La privatització feta  a corre cuita va incórrer en defectes en el concurs d’adjudicació que han comportat que el TSJC anul·lés la concessió la qual cosa comportarà indemnitzar amb 326 milions d’euros el consorci al que es va adjudicar això sense comptar amb el lucre cessant que puguin demandar.
La privatització de serveis públics

Un altre cas de malvenuda d’actius públics va ser la venda dels túnels de Vallvidrera i Cadí a un banc d’inversió que dos anys desprès els va revendre pel doble del valor d’adjudicació. Com a mínim es podria parlar de mala gestió del govern.
Un cas similar ha estat el procés de venda d’edificis públics molt per sota del seu valor davant la urgència del govern per a fer caixa.

b) La política de casinos. La única política clara d’atracció d’inversió estrangera sembla la dirigida a atraure la instal·lació de complexos de casinos de joc. Sembla com si Mas enlloc de pensar en una Catalunya que sigui el “Massachussetts  d’Europa” com molts cops ha proclamat, a la pràctica el que realment pensi és en convertir-la en “Las Vegas europea”. Es va veure tant en l’intent fallit de fer EuroVegas al Baix Llobregat i com en la també fallida instal·lació de BCNWorld al costat de Port Aventura. Però en tot cas ambdós són significatius del tipus de desenvolupament en que creu el Govern de Mas.


7.- I per últim la corrupció. Mas vol amagar amb la llista de “Junts pel Sí” el llast de la corrupció que l’arrossega a ell i el seu partit. Els cassos “Pujol” i “Palau” són només la punta de l’iceberg, d’una política vinculada a les comissions il·legals i les regalies. Les seves seus embargades és una imatge que Mas no vol que surti en el debat polític però que està present. El per que alguns es presten a fer el paper de comparses que amaguen a un President, i candidat a ser-ho de nou, ho hauran de respondre els afectats.


 Malgrat Mas, CDC i els seus comparses vulguin posar un vel independentista que amagui tot aquest balanç polític, no impedirà que aquest surti en el proper debat electoral i sigui un greu llast per la “Llista de Mas” .
"Junts pel Si" la llista que amaga al President



16 d’ag. 2015

CATALUNYA A LA LLUM DE GRÈCIA



Catalunya- Grècia i la Unió Europea







Nuevatribuna | 17 de Agosto de 2015


El procés independentista de Catalunya sembla viure en una bombolla irreal. Els seus promotors i els mitjans, especialment els públics que els hi són afins, el presenten com si la consecució de la independència fos un camí de “flors i violes” fàcilment i ràpidament realitzable, mitjançant una Declaració Unilateral d’Independència, i al final del qual arribarem a l’Arcàdia feliç de la independència, sense costos i sense traumes.
Cal dir que aquest procés ja ha provocat una ruptura de la cohesió nacional de la ciutadania de Catalunya de conseqüències difícils de calcular, que s’afegeix a la ruptura social provocada per la crisis i les polítiques aplicades pels Governs de Mas i Rajoy.

Catalunya viu des de fa més de tres anys una paràlisi institucional provocada pel debat independentista. Aquest debat ha anat provocant cada vegada més divisió política i social. Si en un moment es va tractar d’una proposta sobre el “dret a decidir” que agrupava a més del 80% de la població i de les forces polítiques, ara s’ha transformat directament en la proposta d’una declaració ràpida i unilateral d’independència que té un suport molt més reduït per part de la societat catalana i que causa una fractura en la ciutadania. L’exemple més clar ha estat la pròpia ruptura de la coalició governant de CDC i UDC que s’ha trencat desprès de dècades d’unitat. Al contrari d'un procés que anés aglutinants forces, com el que va efectuar en la transició l’Assemblea de Catalunya, ara al contrari s’ha provocat una cada vegada més divisió entre els polítics i entre la població.

No discutirem aquí la impossibilitat política de dur a terme les propostes d’independència unilateral que defensen Mas, Junqueras i els seus acòlits. Com diu el cap de llista de “Catalunya si que es pot”, Lluis Rabell “Si no van ser capaços de fer un Referèndum, com ho han de ser de fer una Declaració unilateral d’Independència que tingui efectes reals”. Un procés d’aquest tipus ha de ser efectuat com els d’Escòcia o Quebec, mitjançant un referèndum acordat amb l’Estat amb regles assumides i incontestades i acceptades internacionalment i això comporta un llarg procés per aconseguir-ho molt diferent  del que proposen CDC i ERC i les seves entitats afins.


"Junts pel Si" la llista de Mas President

Però aquí voldríem plantejar un altre tema com és la viabilitat econòmica i financera d’aquests procés en un marc com és el de l’actual situació europea. El Govern de Mas fia molt el futur de la seva independència al suport internacional que trobi en l’àmbit de la UE. I això és el que volem tractar.

La UE actual sota la hegemonia alemanya ha demostrat que té un respecte molt relatiu per les democràcies nacionals i només cal veure el tracte dispensat a Grècia i al seu poble. Es evident que políticament una independència unilateral de Catalunya seria mal vista per molts països de la UE, França, Itàlia, Regne Unit, etc.,  per l’efecte contagi que podria provocar.
Però cal entrar en els supòsits econòmics de una independència unilateral.
El propi Consell Assessor per a la Transició Nacional del Govern de la Generalitat, en el seu informe 8, preveu necessitats financeres a l’inici del procés i planteja: Un aspecte que té especial rellevància en el període de transició és el de la liquiditat. Aquest s'associa a la limitació dels col·laterals per a l'accés a la liquiditat del BCE en el cas que Catalunya restés fora de l’Eurozona i en absència d’un acord monetari. La qüestió principal en aquest sentit no és tant, però, l’accés a la liquiditat (resoluble -com s'ha dit- mitjançant filials o sucursals a qualsevol altre Estat de la UE), com les quantitats de líquid de què es podria disposar. En tot cas, pensem que és molt probable que els potencials perjudicis derivats d’aquesta restricció fossin minimitzats finalment per la mateixa UE, atesos els propis interessos empresarials i comercials en presència.”  I afegeix : “En aquest sentit, cal reiterar que la voluntat fortament europeista de Catalunya ha de portar a mostrar la disposició a seguir les exigències que es facin des de la UE, especialment considerant que aquesta sabrà calibrar prou bé les conseqüències d’una decisió o altra en el manteniment de l’espai comú, de respecte als compromisos adquirits amb la ciutadania, i de garantia dels creditors del Regne  d‘Espanya. Per això, es pot preveure que sigui la mateixa UE qui acabi afavorint un acord.. En definitiva el futur del finançament es deixa en mans de la bona voluntat europea. Sembla que el cas de Grècia no hagi fet reflexionar als dirigents independentistes catalans. Com diu el mateix Lluis Rabell “no crec que Europa tracti millor Catalunya que Grècia”. I no li falta raó.
Lluis Rabell -"Catalunya sí que es pot"

Analitzant en termes de deute econòmic els dos casos en que es pot donar la independència de Catalunya, cal assenyalar ja d’entrada que el deute autonòmic de Catalunya no té possibilitat de finançament en els mercats i està catalogat com a “bons escombraria”.

Un primer cas es que fos possible una independència no acordada en la qual Catalunya no assumeixi la part del deute estatal. Només el deute autonòmic català suposa en el primer trimestre del 2015 uns 64.792, és a dir un 32,2% del PIB, Tot això sense assumir la part del deute estatal. Es evident que una independència unilateral no acordada i en aquestes condicions no seria assumida per la UE. I que el finançament per part dels mercats de l’economia d’un país no reconegut que no hagi assumit la seva part de deute amb la resta d’Espanya el situaria en una situació de morositat difícilment finançable en els mercats.

Suposem una segona alternativa, difícil de entreveure, en la que finalment Espanya i Catalunya es repartissin el deute. En aquest cas el deute de Catalunya en el millor dels cassos superaria el 100% del PIB, ja que hauria  d’assumir, aproximadament un  18% del deute estatal, que un cop deduït el deute autonòmic, es situaria per sota del 80% del PIB, al que caldria afegir en aquests primers moments les despeses inherents a la creació del nou estat, les quals incrementarien encara més el deute de Catalunya amb lo qual el situaria en una economia, un altra vegada, difícilment finançable pels mercats. En aquest cas ja sabem que passaria, en el millor dels cassos que seria que la UE, si ens hagués acceptat, la que ens podria aplicar un rescat amb el que això suposa d’austeritat i retallades.
.
Schäubel- La Europa alemana


I en el cas de que quedéssim fora d’Europa s’obren multitud d’interrogants: Quina moneda? Quines repercussions en les transaccions comercials amb Espanya i la UE? Quins problemes per atraure inversió estrangera? Quin sistema bancari tindríem? etc.
En conclusió fóra bo que els independentistes catalans toquessin de peus a terra i es refiessin menys de l’ajut democràtic de tercers i es donessin compte de quin món els rodeja. I si volen informació que preguntin a Grècia i sabran “quin pa s’hi dona”.

La alternativa social i nacional de Catalunya



20 de jul. 2015

EUROPA I LA "SOBIRANIA LIMITADA"




Der Spiegel: La superioritat alemana


Nuevatribuna | 20 de Julio de 2015

La doctrina de la “sobirania limitada” és aquella que es va establir en els països de l’òrbita soviètica per tal d’evitar el “desviacionisme” sota l’excusa de l’amenaça del sistema capitalista. En base a aquesta concepció la Unió Soviètica i els seus satèl·lits del Pacte de Varsòvia s’arrogaven la possibilitat d’intervenir en qualsevol dels països en defensa dels valors socialistes. L’antecedent previ, a la concreció de la doctrina per part de Brèjnev al 1968, va ser la intervenció militar a Hongria al 1956, i posteriorment va tenir la seva concreció en la invasió de Txecoslovàquia al 1968. Amb la desaparició del bloc soviètic crèiem desapareguda aquesta figura que representava la dominació d’uns països per la potencia del bloc econòmic i polític al que estava lligat.

Però no hi ha dubte que sembla que avui es torna a donar una nova forma de doctrina de la “sobirania limitada”. Es la que s’està produint, a rel de la crisi econòmica dins de l’Eurozona entre els països creditors i els deutors. Més concretament ho podríem definir entre la política que defineix Alemanya i la que obliga a aplicar a la resta de l’ Eurozona.

Avui les invasions no són militars i la “sobirania limitada” s’imposa amb instruments econòmics. L’euro és avui l’eina que utilitza Alemanya per a imposar el seu poder a la resta de països de la zona Euro. L’Euro es va instituir d’acord amb els interessos d’Alemanya. En els moments de creixement econòmic res no va passar fins i tot països com la mateixa Alemanya o França van incomplir els objectius de dèficit sense conseqüències. Semblava que Europa havia aconseguit un pas endavant en la consolidació del projecte europeu. I tot això malgrat que s’instaurava una moneda comú que afectava  economies diverses i sense establir polítiques fiscals, econòmiques ni de deute comunes.

La crisi posa al descobert totes les debilitats del sistema. I la manca d’una governança comuna, ni el Eurogrup ni el BCE són uns instruments de govern comú, sinó els instruments a través dels quals la potència dominant, Alemanya, imposa les seves polítiques.

Schäubel-Merkel : la Europa Alemana


Àngela Merkel i les seves polítiques han significat un canvi radical respecte a tots els anteriors cancellers alemanys. Ha fet la transició d’una Alemanya europea al paradigma d’una Europa alemanya, la qual cosa comporta un retrocés de dècades en el procés europeu.
La imposició de la doctrina alemanya s’ha comprovat en el cas de Grècia on s’ha utilitzat el propi BCE per a obligar el govern democràtic grec a capitular davant d’una proposta que tothom sap que no resoldrà el problema de l’economia grega sinó que simplement l’endarrereix en el temps i alhora l’agreuja. L’actuació l’Alemanya amb  l’anuència de la resta de membres de la Zona Euro ha estat la imposició de la sobirania limitada al poble grec i la seva submissió. Però aquest cas de “cop d’estat financer” no ha estat l’únic cas sinó el més visible.
No podem oblidar que a Espanya a l’agost del 2011,  la pressió dels interessos de la Eurozona, encapçalada per Alemanya,  a través del BCE, va comportar ni més ni menys que el canvi , amb nocturnitat i sense consulta popular, de l’article 135 de la Constitució. La pressió del BCE, mitjançant una carta que es va mantenir en secret, va fer que el PSOE de Zapatero i el PP pactessin un canvi ràpid pel qual el retorn del deute es posava com a prioritari per sobre de qualsevol altre objectiu. Sens dubte un primer “cop d’estat financer” sense cap resistència per part dels principals partits espanyols. Potser aquesta és la causa de la bel·ligerància d’ambdós partits amb Tsipras i el seu referèndum.

Trinchet (BCE), Zapatero i la Reforma Consticional




Aquesta situació que viu l’euro i l’Eurozona, on les doctrines elaborades per l’Alemanya de Merkel i Schäuble són acceptades pels de la dreta popular europea, els lliberals i els socialdemòcrates, i en el millor dels cassos amb crítiques fetes amb la boca petita, és perillosa, antisocial i poc democràtica i simbolitza trencar amb els valors democràtics fundacionals de la UE.
A les veus crítiques de l’esquerra alternativa i ecologista, s’afegeixen economistes progressistes com Galbraith, Pikkety, Krugman, Stiglitz, contraris a la situació actual i a les polítiques europees d’austeritat , i fins i tot veus respectades del que podríem anomenar l’antiga socialdemocràcia. Veus de polítics respectats com Prodi que diu “el poder econòmic d’Alemanya no té els contrapesos que existeixen en una moneda única de veritat”: o Soares “No és possible que els mercats dominin els estats, són els estats que han de controlar els mercats” “No accepto que Alemanya, responsable de dos guerres mundials el segle  passat es permeti tractar a Grècia com si no fos res per que no té diner”. Inclús mitjans ja no anglosaxons han criticat la situació com ha fet el prestigiós setmanari alemany Der Spiegel: “El govern alemany ha destruït en un sol cap de setmana set dècades de diplomàcia de post-guerra”.
Hedlmut Schmidt, ex-canceller alemany


Però sens dubte si algú ha fet una critica més dura des de dins del sistema ha estat la venerable i respectada veu de la socialdemocràcia alemanya Helmut Schmidt, antic canceller alemany que compara la situació actual de Grècia i els seus creditors amb la que va tenir Alemanya i els seus creditors en L’Acord del Deute de Londres del 1952 i les grans diferències. Alemanya va tenir quitança i es van endarrerir els pagaments que s’han acabat de efectuar fa poc temps, quan es tractava d’un deute que es remuntava al període entre les dues guerres mundials. Schmidt critica clarament el que anomena “l’esperit nacional del pinxo alemany” i diu “ el diable s’endugui als líders europeus quan no estan llestos per a salvar Grècia”Grècia necessita inversió!”
Les paraules dels antics dirigents europeus demostren el grau de regressió de la UE que ha passat de l’Europa de les llibertats a l’Europa de la “sobirania limitada merkeliana”.

BCE instrument per la nova sobirania limitada



13 de jul. 2015

LA FI DEL SOMNI EUROPEU?



Grècia o la fi del somni europeu

nuevatribuna.es | 13 de Julio de 2015


Aquest darrers temps han estat molt durs per aquells que durant molt temps hem cregut en la idea d’Europa. Una Europa en línia amb el pensament dels “pares fundadors”. Una Europa que per a fugir dels enfrontaments entre nacions va pensar en la necessitat de crear un espai comú, unit econòmicament com a pas per  crear una vinculació política entre les diverses nacions de la “vella Europa”. Un espai on la democràcia, la llibertat, la igualtat, la fraternitat i la solidaritat fos llei. Una Europa model d’un estat de benestar com a base per a crear societats cohesionades socialment.

En els últims temps i especialment en els últims dies amb la negociació amb Grècia hem despertat del somni europeu. Hem vist que avui ja no es tractava de la vella discussió entre la “Europa dels mercaders” i la “Europa dels pobles”, sinó de que l’actual Europa és l’Europa dels mercats i dels poders financers que exclou i enterra l’Europa dels ciutadans.

Ja fa temps que la UE va iniciar una deriva clara cap a convertir-se bàsicament en un ampli mercat i poca cosa més. La caiguda del mur de Berlin va significar el final de la por a l’enemic extern. La unificació alemanya, la ràpida apertura als antics països de l’Est, la majoria amb poca tradició democràtica, però que constituïen “l’hinterland alemany”, ha portat a un canvi radical del projecte. L’inici de la CEE es basava en  l’existència d’un eix franco-alemany, on Alemanya era el lideratge econòmic, i França el lideratge polític. Tot això s’ha acabat, avui hi ha només un lideratge el d’Alemanya que imposa el seu poder econòmic a la resta de socis. El paper de les institucions europees s’ha devaluat totalment. El “diktat” alemany és total. La pròpia moneda única, l’euro, es va realitzar a la mesura dels desitjos i necessitats alemanyes. El poder financer, “els mercats” es va convertir en la base indiscutible de la nova Europa alemanya.
La Europa alemana

La pèrdua de valors en la construcció europea ha estat una constant contra més gran es feia. La qualitat democràtica dels últims membres era en molts cassos discutible, només cal veure la realitat d’Hongria, l’existència de minories sense molts drets a alguns països bàltics, les mancances a Bulgària o Romania, per citar només alguns cassos. El paper de la UE no ha impedit, ans al contrari, que s’hagin donat guerres cruentes en el marc europeu. Cal recordar també el paper d’Alemanya i d’altres en la implosió de l’antiga Iugoslàvia, i com desprès  han abandonat a països com Bòsnia que ha acabat com a un estat fallit. O el paper gens neutral en el conflicte ucraïnès.

Dos fets significatius s’han donat darrerament que són demostratius de la pèrdua de valors a la UE. El primer és la política migratòria, o la política de solidaritat externa de la UE. Molts hem sentit vergonya envers la política de la UE cap a la immigració que s’acumula a les fronteres del nord d’Àfrica, establint quotes ridícules en relació a la importància del problema , quotes en les que fins i tot no ha estat possible acordar compromisos concrets dels països de la UE.

Però potser el cas que dóna tota la dimensió de la crisi europea, de la fi del somni europeu és el de Grècia. En primer lloc cal dir que el rescat a Grècia ha estat bàsicament el rescat dels bancs europeus ( especialment alemanys i francesos). Aquests bancs van anar a Grècia a fer negoci i treure més beneficis dels que podien obtenir en els seus països d’origen. Tots entenem que les inversions poden tenir més o menys beneficis i en alguns casos pèrdues. En el cas dels bancs europeus a Grècia amb la crisi es van trobar amb la dificultat de rescabalar les seves inversions. Aquesta situació fruit de polítiques inversores privades, mobilitzen a la UE que obliga a uns rescats a Grècia l’objectiu dels quals no ha estat ajudar  Grècia sinó fonamentalment aconseguir que els bancs privats europeus recuperin les seves inversions i que el deute grec amb ells, es converteixi amb deute amb els seus socis de la UE i amb la Troika.

La política de la UE ha estat així una política de rescat dels bancs dels grans països dominants de la UE, més que d’ajuda al poble i la ciutadania grega a la que s’ha castigat amb profundes retallades en les seves condicions socials portant al país a l’empobriment i a una situació de un deute extern impagable.

Es evident que els governants de Grècia tenen responsabilitat en la situació. Cal dir que la història del país és turbulenta. Desprès de la guerra mundial el país va patir una guerra civil on els partisans van ser derrotats gracies a la intervenció anglesa i l’abstenció soviètica derivada del Tractat de Ialta. L’esquerra va estar exclosa de la política del país, un regne basat en el poder de la família reial i els poderosos. L’any 1963 una  coalició de centre-esquerra   guanya les eleccions però entra amb conflicte amb el rei i tot acaba amb el “cop dels coronels” l’abril del 67, amb una dictadura militar que dura fins juliol del 1974. Posteriorment s’instaura la república que va quedar controlada per dos grans partits vinculats a dos clans, el de la dreta de Karamanlis i el dels socialistes de Papandreu, els quals dominen la vida política grega mitjançant un sistema clarament clientelar.

Cal assenyalar que Grècia va entrar a l’euro al 2002 i com tothom sap que ho va fer de forma fraudulenta mitjançant la falsificació de les seves comptes per part del govern de Kostas Karamanlis, en aquest tema va ser assessorat per la companya Goldman Sachs de la qual era vicepresident i un dels màxim responsables per Europa, Mario Draghi, l’actual president del BCE. Es poc creïble que des de la UE ningú analitzés a fons els comptes dels països candidats a l’Euro, la qual cosa porta a constatar un error per omissió de les institucions europees, malgrat molts pensen que va ser una decisió política, en aquell moment convenia l’entrada de Grècia. Cal dir que la UE no va controlar mai el destí dels fons europeus a Grècia que van ser utilitzats pels governs tant de Nova Democràcia com del Pasok per a fomentar el seu clientelisme. 
Papandreu (PASOK) i Samaràs (ND) 

Des del primer rescat a Grècia la voluntat democràtica ha estat vulnerada de forma reiterada pels poders de la UE. Va obligar a dimitir a Papandreu i el seu relleu per un govern tecnocràtic. Desprès va acceptar el govern de ND, amb coalició del Pasok, malgrat que era el responsable del frau de les comptes i que no va dur a terme cap de les reformes acordades.

Quan la situació a Grècia comença a ser insostenible, quan apareix l’alternativa de SYRIZA, els poder europeus es conjuren en donar suport a les forces de ND i Pasok malgrat ser les responsables de la situació creada. Malgrat això la coalició de Tsipras aconsegueix la victòria electoral i des del primer moment comença l’assetjament al nou govern per part dels poders de la UE amb Merkel i Schäuble al capdavant.

L’actuació de la UE amb Grècia qüestiona la seva rel democràtica. Al marge de les situacions econòmiques, s’ha tractat sempre d’un problema polític, fins i tot podríem dir ideològic. Els poders polítics i econòmics no poden consentir que hi hagi qui vulgui sortir-se del pensament únic de l’austeritat i del càstig a la ciutadania.

Només cal veure com tots els poders polítics i mediàtics tant de dins de Grècia com de tota Europa van fomentar una campanya per tal d’aconseguir que el SI guanyés en el referèndum i així fer dimitir  Tsipras. Fins i tot el president del Parlament Europeu ja va parlar de la creació d’un govern tècnic en cas de la victòria del SI. Per la seva banda el BCE va imposar una restricció en els fons pels bancs grecs la qual cosa va comportar la instauració del “corralito” al país la setmana prèvia al referèndum. Un veritable intent de “cop d’estat tou”.
OXI una victoria democràtica

Malgrat tot el poble grec va donar un suport massiu al NO-OXI i això es va rebre com una nova insubordinació a ulls de Merkel i els poders de las UE. Com a conseqüència la negociació posterior no ha estat  tractar de buscar un acord entre els creditors i el govern grec, sinó castigar i humiliar el govern de Tsipras i el poble grec.

Es evident que tot això tindrà conseqüències. La pèrdua de credibilitat democràtica de la UE és irreversible. Aquesta actuació en defensa del poders econòmics i el càstig als pobles i especialment als més díscols comportarà que continuï l’aïllament de les institucions europees envers la ciutadania i el que és més greu, el trencament del “somni europeu” ens retornarà al foment del nacionalisme excloent i egoista, com ja s’està donant en una gran part dels països de la UE , des de França a Holanda i els països del nord. El trencament del “somni europeu” és el retorn al passat negre del nacionalisme a Europa.


Grècia com a referent


1 de jul. 2015

Discurso íntegro de Alexis Tsipras











eldiario.es /1/06/2015


Griegas, griegos
Estamos en un momento crítico en relación con el futuro de este país.

El referéndum del domingo no se trata de que se quede o no nuestro país en la zona euro. Esto es un hecho y nadie puede impugnarlo.
El domingo elegimos si se acepta el acuerdo o se rechazará directamente, y dado el veredicto popular, buscar una solución viable.
En cualquier caso, quiero asegurarle al pueblo griego que la firme intención del gobierno es llegar a un acuerdo con sus socios, en términos de sostenibilidad.
Ya después de nuestra decisión sobre el referéndum cayeron sobre la mesa mejores propuestas de la deuda y su necesaria reestructuración, que las que teníamos hasta el viernes.
Evitando que se caigan, hemos presentado nuestras contrapropuestas que piden una solución viable, y por esta razón se convocó ayer de manera extraordinaria el Eurogrupo, que discutiremos de nuevo esta tarde.
Si hay un resultado positivo responderemos inmediatamente. En todo caso, el Gobierno griego sigue en la mesa y se mantendrá hasta el final. Y el lunes, después del referéndum, estaremos en mejores condiciones para los griegos.
Porque siempre el veredicto popular es mucho más fuerte que la voluntad de un Gobierno.
Y quiero reiterar que la votación democrática está en el centro de las tradiciones europeas.
En momentos muy importantes en la historia de Europa, la gente en los referendos ha tomado decisiones importantes.
Esto sucedió en Francia y en muchos otros países en el referéndum sobre la Constitución. Esto sucedió en Irlanda, donde un referendo paró temporalmente el Tratado de Lisboa y la llevó a la renegociación. Irlanda logró mejores condiciones.
Por desgracia, en el caso de Grecia hay otras normas.
Nunca esperamos de la Europa democrática que no entendiera la necesidad de dar espacio y el tiempo a un pueblo para elegir su futuro.
La imposición de los sectores conservadores más extremos llevó a la decisión de asfixiar a los bancos griegos. Con la obvia intención de hacer pagar a todos los ciudadanos el chantaje al gobierno.
Realmente es inaceptable en una Europa de la solidaridad y el respeto mutuo que se produzcan estas imágenes de la vergüenza.
Cierre de bancos, sólo porque el gobierno decidió dar la palabra al pueblo.
Y maltratar a miles de personas de edad avanzada que el gobierno, a pesar de la crisis financiera, cuidó y garantizó que su pensión se pagara con normalidad en sus cuentas.
A estas personas les deben una explicación. Luchamos meses para proteger sus pensiones. Para proteger su derecho a una pensión digna.
Y nos hicieron chantaje para firmar la gran reducción de las pensiones.
Y por eso nos negamos.
Y por eso se vengan.
Al Gobierno griego se le dio un ultimátum para aplicar todas las cuestiones pendientes del memorando.
E incluso sin ninguna provisión para deuda y finanzas.
No aceptamos el ultimátum.
La forma obvia de salir de ellos fue trasladarlo a la gente porque la democracia no tiene puntos muertos.
Y es lo que hacemos.
Soy muy consciente de que estos tiempos son difíciles.
Nos hicieron el chantaje de pedirnos decir que sí a todas las medidas exigidas por los acreedores y sin ningún acompañamiento de salida de la crisis.
Querían que dijéramos sí a todo, ser como ellos, cómplices en la perpetuación de los memorandos.
Por otra parte, el NO no es simplemente un eslogan.
El NO es un paso decisivo para un mejor acuerdo que pretendemos sea firmado inmediatamente después del resultado domingo.
Es la opción clara de la gente sobre cómo vivir el día siguiente.
NO no significa ruptura con Europa, sino volver a la Europa de los valores.
NO significa una fuerte presión para un acuerdo económicamente viable que resuelva la deuda, que repare la economía griega y la sociedad.
No significa una fuerte presión para un acuerdo socialmente justo, que destinará la carga sobre los "ricos" en lugar de los empleados y jubilados.
Un acuerdo que se traducirá en un corto tiempo que el país vuelva a los mercados financieros internacionales con el fin de poner fin a la supervisión y tutela.
Un acuerdo que contenga las reformas para castigar una vez por todas a quienes se beneficiaron todos estos años del sistema político.
Y al mismo tiempo que afronte crisis humanitaria, que cree una red de seguridad integral para los que actualmente se encuentran marginados precisamente porque estas políticas se aplicaron estos años en nuestro país.
Griegas, griegos,
Soy plenamente consciente de las dificultades.
Me comprometo personalmente a que yo haré cuanto esté en mi mano para que estas dificultades sean temporales.
Algunos insisten en vincular los resultados del referéndum con la permanencia en los países del euro.
Dicen, en efecto, que tengo un plan oculto, en caso de aprobarse No, para sacar al país de la UE.
Mienten a sabiendas.
Además, ya saben, fui hace un año candidato a presidir la Comisión Europea en las elecciones europeas.
Y dije que las políticas de austeridad deben abandonarse, que los memorandos no son el camino para salir de la crisis. Y que Europa debe dejar de parecer antidemocrática.
Unos meses más tarde, en enero de 2015, nuestro pueblo corroboró este análisis.
Desafortunadamente algunos en Europa todavía se niegan a admitirlo.
Los que quieren una Europa estancada en el autoritarismo, tienen incapacidad para a respetar la democracia, son los que quieren a Europa una asociación superficial adherida al FMI.
Son los políticos incapaces de pensar como europeos.
A su lado, hay partidos griegos que, después de haber llevado al país a la bancarrota, ahora quieren quieren quitarse de encima esa losa.
Hablan de un golpe de Estado. Pero es democracia, pero no un golpe de Estado, los gobiernos acreedores sí lo practican.
Griegas, griegos,
De todo corazón les agradezco por la sobriedad y la compostura que demuestran cada hora de esta semana difícil.
Quiero asegurarles que esta situación no continuará por mucho tiempo.
Es temporal.
Los salarios y las pensiones no se perderán.
Los depósitos de los ciudadanos que no optaron por evadir su dinero en el extranjero no se perderán por el chantaje.
Asumo personalmente la responsabilidad de una solución justo después del referéndum.
Al mismo tiempo, insto a fortalecer este esfuerzo de negociación, los invito a decir no a las recetas de los memorandos que destruyen Europa.
Invito a que responda positivamente a la perspectiva de una solución duradera.
Para abrir una página gloriosa de la democracia. Y una esperanza segura para un mejor acuerdo.
Es nuestra responsabilidad a nuestros padres, a nuestros hijos, para nosotros mismos.
Es nuestro deber para con la historia.

Gracias



16 de juny 2015

IU: SUÏCIDI EN EL COMITÈ CENTRAL?



El llibre de Vazquez Montalbán

Nuevatribuna | 16 de Junio de 2015

Com si es tractés d'una paròdia de la novel·la de Vázquez Montalbán “Assassinat en el Comitè Central”, el Consell Polític Federal d'IU amb la seva decisió d'expulsar a la seva organització de Madrid, IUCM, i als seus 5000 afiliats, ha pres una greu decisió que pot comportar en la pràctica la seva condemna a la irrellevància política.

Sembla increïble que una organització política per solucionar els seus problemes interns no sàpiga prendre una altra decisió que anul·lar i “purgar” a tota la seva afiliació en una de les seves principals organitzacions. Així mateix és estrany i contradictori que s'efectuï en aquest cas i no s'efectués en el cas d'organitzacions menors com va ser el cas de l'organització d'Extremadura que desoint a la Direcció Federal va acordar donar suport al PP en el govern de la comunitat.

Madrid era una de les principals organitzacions, al costat d'Andalusia,  d'IU. És per això que l'actuació és més greu. En el fons del que es tracta és de garantir-se el control, sense dissidències de tota l'organització.

Des d'una posició neutral enfront de la situació d'Esquerra Unida, de qui no milita en ella, però que la considerava fins ara la seva referència estatal, haig de constatar que no sento la més mínima simpatia cap a Ángel Pérez, qui durant anys ha fet i desfet a IUCM i fins i tot en gran part d'IU, ell va ser, amb el seu posicionament, en gran part responsable de la caiguda de Gaspar Llamazares com a Coordinador General de l'organització. Però és evident que Pérez i Gordo han estat una excusa per acabar amb l'organització madrilenya perquè tots dos ja estaven de retirada.
Gerardo Iglesias fundador d'IU

El problema és més profund. Esquerra Unida ha patit malgrat l'objectiu de els qui, com Gerardo Iglesias, la van promoure des del PCE per configurar una alternativa plural de l'esquerra, la pròpia resistència de qui des de la direcció del mateix PCE han tractat que Esquerra Unida fora en realitat únicament una marca electoral. A poc a poc la pluralitat va anar desapareixent i en l'actualitat les seves pugnes internes ho són entre diverses faccions del PCE. Però Esquerra Unida ha estat durant aquests anys una mica més que la marca del PCE, ha estat una organització amb multitud de militants i quadres que malgrat els seus defectes ha estat un punt de referència per a la gent d'esquerra i per a les seves organitzacions socials. Així mateix ha estat vista des d'altres organitzacions polítiques, d'altres àmbits, com una sort de referent estatal amb el qual establir aliances.
Esquerra Unida va patir, i sembla que ressorgeix, la malaltia de l’anguitisme quant a sectarisme i dogmatisme, i actualment sembla ser que una part substancial dels dirigents del PCE donen per amortitzada la marca d'Esquerra Unida i imposen els seus criteris al propi Coordinador General.
Garzón el nou candidat d'IUa

Els fets del Consell Federal són i tindran greus conseqüències i no només a Madrid. No es pot parlar i plantejar la convergència i la unitat plural de les esquerres, quan desapareix el diàleg intern en l'organització que ho proclama. cal destacar que IUCM ha estat l'única organització d'IU que fins en els seus pitjors moments va tenir veu tant a l'Ajuntament, com a la Comunitat, com amb diputat al Congrés. Així mateix el succeït a Madrid, és pràcticament un “suïcidi polític” a ulls de molts militants, simpatitzants i gent que sempre hem tingut un sentiment de simpatia cap a aquestes sigles amb les quals molts ens hem coaligat.

Amb la seva actuació IU perd una part important del seu capital polític. Una organització que resol els seus problemes interns sense diàleg, “manu militari”, no és una organització que generi simpaties. IU possiblement deixarà de ser aquella referència estatal per aconseguir una unitat de les esquerres plurals. Amb la seva actuació la direcció d'IU no ha aconseguit res més que afeblir encara més la seva marca política.
I dic encara més perquè des de les eleccions polítiques no ha fet més que donar bandades. Primer tria a Willy Meyer, persona amb pes en el PCE però sense el més mínim carisma, com a cap de llista a les europees. Després es sorprenen de l’èxit de Podem i comences una carrera de seguidisme cap a aquesta organització nascuda de les seves entranyes. Li preguen, li supliquen la confluència, rebent només negatives i menyspreu per part dels de Pablo Iglesias. Després s'opta per promocionar a un dirigent jove per competir amb els dirigents de Podem. Com si renovació fos únicament rejoveniment  i es continua optant pel seguidisme. Es provoca la crisi de Madrid, on Garzón i el nucli dur del PCE donen suport a Tania Sánchez i Mauricio Valiente que actuen com a veritables submarins de Podem. I finalment en la campanya dirigents d'IU i del PCE defensen el vot a candidatures contràries a les de la sigles de l'encara organització federada a IU.
Tania Sanchez i Pablo Iglesias

La situació és tan desgavellada per al futur d'IU que pot ser que tot aquest procés no sigui fruit de la incapacitat sinó una opció buscada deliberadament per donar la puntada a l'organització. El problema és que el seu aliat desitjat, Podem, és si cap la millor versió del partit jerarquitzat i verticalitzat malgrat les seves aparences participatives que difícilment acceptarà socis, en tot caso incorporar a qui accepti el vassallatge.
Lamentablement no crec que del sectarisme que sembla instal·lat en IU surti cap renaixement. Més si cap en observar els atacs desqüalificadors que, alguns radicals partidaris de la direcció actual d'IU, dirigeixen als seus propis companys d'Esquerra Oberta que han estat els més ferms defensors del diàleg intern i de la confluència externa, sense supeditacions, des del respecte a la pròpia diversitat de les diverses organitzacions.
Gaspar LLamazares i Cayo Lara