Votar és la solució |
nuevatribuna.es | 02 Octubre 2014
Com era d’esperar
el Govern de Rajoy ha impugnat tant la Llei com el Decret de la consulta de la
Generalitat i el Tribunal Constitucional ha suspès provisionalment el procés.
A l’espera de la
sentència del TC, tot queda en principi aturat. Això en el camp legal, però el
que no s’atura sinó que s’aprofundeix és el problema polític.
Fins ara el Govern
del PP s’ha limitat a recórrer a la llei i apel·lar a la Constitució contra la
demanda plantejada per una majoria política a Catalunya. Es evident que Rajoy
juga amb les lleis i el poder de l’Estat al seu favor. Però el que també és
evident és que la seva posició no sols no soluciona la situació sinó que la
complica.
La posició
defensiva de Rajoy i el PP, amb el suport matisat del PSOE, és profundament
decebedora i podríem dir que mancada de lideratge. De la política cal esperar
que resolguin els problemes polítics. I si ha un problema greu cal valentia i
capacitat d’entomar els problemes i plantejar solucions.
Fins ara la única
alternativa que ha rebut la societat catalana del govern central ha estat una
negativa al plantejament de la consulta per a definir l’encaix i les relacions
Catalunya-Estat, desprès del deteriorament i desafecció provocades per la
sentència del TC sobre l’Estatut, dictada a instancies del PP, no cal
oblidar-ho.
Dues actituts : Cameron vs Rajoy |
Molts han comparat
l’actitud de Rajoy amb la de Cameron i és comprensible. Cameron va acceptar el
Referèndum d’Escòcia desprès de negociar el com i de quina manera s’havia de
dur a terme. Es a dir va actuar políticament, i es va demostrar que moltes
vegades no les propostes més visibles són les majoritàries. Però Rajoy sembla
tenir por, por de la decisió dels catalans. No creu que els catalans puguin
acceptar raons per continuar dins de l’Estat. I és evident que la seva resposta
únicament negativa, sense proposar cap alternativa política no fa més que fer
créixer la desafecció i l’animadversió envers la seva posició i de retruc
envers el conjunt de l’Estat.
En el cas d’Escòcia
els nacionalisme escocès jugava amb el factor favorable del rebuig dels
escocesos envers el partit conservador. En aquest cas es confrontava un model
de governar més “socialdemòcrata” a Escòcia amb la política d’austeritat del
Govern de Londres. Però Cameron va tenir l’habilitat d’apel·lar als escocesos deixant
clara la diferència entre votar contra
ell i els conservadors i votar per la independència. Es evident que en el
nostre cas falten moltes coses, no només Rajoy no és Cameron, sinó que tampoc
apareix un Gordon Brown capaç de fer propostes alternatives a la independència
a partir de plantejar majors competències per a l’autogovern escocès.
Les diferències són
abismals. En el cas del Regne Unit el seu “premier” no té cap problema en
reconèixer que és una “nació de nacions” i que Escòcia és una nació. En el cas
de l’Estat espanyol el seu govern no sols no creu en el caràcter plurinacional de
l’Estat sinó que està portant a terme, emparant-se amb la crisi, tot un procés
de recentralització i de lectura restrictiva de la Constitució. Davant d’això
el PSOE planteja una hipotètica Reforma constitucional poc concreta pel que fa
a les demandes de Catalunya, i només l’Esquerra Plural- IU defensa el dret dels
catalans a ser consultats.
Amb aquest panorama
cada actuació del Govern de Rajoy significa el decantament per aversió de més
catalans cap a posicions independentistes, que defensa un Govern com el de Mas
i CiU que no representen cap canvi pel que fa a les polítiques antisocials de
retallades sinó que fins i tot van ser els capdavanters a l’Estat.
En aquests moments
caldria recordar que al consensuar la Constitució, encara recent el final de la
dictadura, es va tenir una especial voluntat de remarcar el caràcter
diferenciat de les nacionalitats històriques i per això es parla de
nacionalitats i regions. Gent de pes com Herrero de Miñón o Santiago Carrillo
han reconegut que amb el terme “nacionalitats”, es volia reconèixer en un
moment encara difícil el caràcter nacional i diferent de Catalunya, Euskadi i
Galicia. Desprès va vindre el 23-F, la LOAPA i el “cafè per tothom”.
Catalunya: Som una Nació-No a la LOAPA |
A Catalunya ja des
d’abans de la democràcia la major part de les forces polítiques i de la
societat s’han identificat amb el fet de que Catalunya és una nació. Ho han
reivindicat des de l’inici i per això l’acord constitucional de la referència a
les “nacionalitats”. Un exemple clar d’això és que la legalització de CCOO a Catalunya es fa al
marge de la de les CCOO d’Espanya i amb el nom de “Comissió Obrera Nacional de
Catalunya”. I tots els partits catalans s’autoanomenen en els seus estatuts
com a partits nacionals catalans.
Aquí hi ha la rel
del problema i la manca de voluntat política i pel que sembla la impossibilitat
ideològica de la dreta espanyola, PP- UPyD, de reconèixer una realitat i
consegüentment la seva incapacitat de plantejar alternatives que puguin ser com
a mínim debatudes, negociades i potser acceptades per la societat catalana.
Si el Govern de
l’Estat plantegés : a) reconèixer Catalunya com a nació amb una relació
bilateral amb l’Estat; b) Blindés les competències pròpies de Catalunya, en
especial les més sensibles com llegua i educació; i c) Establís un sistema de
finançament més just sense renunciar a la necessària solidaritat; potser estaria
en condicions possiblement de negociar i amb probabilitats de guanyar una
consulta a Catalunya.
Si aquest govern no
és capaç de fer-ho es retardarà la solució, incrementarem els greuges i la
manca de diàleg i deixarem a un altre govern futur la responsabilitat de
resoldre en pitjors situacions un conflicte enquistat.
La política és
l’art de solucionar els problemes polítics i les necessitats de la societat, i
les lleis i les constitucions estan per a regular les relacions i per a ser
modificades quan no ho fan. I el polítics de debò son els responsables de
fer-ho.
11-S Diada Nacional de Catalunya |
Raimon : "Quatre rius de sang"
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada