Seu del Banc Cental Europeu |
El primer que cal dir és que, al contrari del que és normal, l’euro no és
la moneda d’un país i que el BCE no és el banc central d’un país.
La creació de l’euro i conseqüentment del BCE va ser una opció política de
crear uns instruments comuns com element de cohesió i avanç de la unitat
europea. Es tractava de crear un imaginari polític comú, en aquest cas amb un
element simbòlic evident per a la ciutadania com és la moneda. Una moneda comú
era el símbol d’una unió europea comú i irreversible, i els ciutadans ho podien
veure i comprovar en la seva vida quotidiana.
L’objectiu polític podia ser clar, però les formes de estructurar-lo, els
costos i les concessions per aconseguir-ho, van crear una imatge de gegant que
malgrat tot té els peus de fang, com la crisi s’ha encarregat de demostrar.
Amb la creació de l’euro un conjunt d’economies nacionals acorden crear una
unificació de la seva política monetària i una moneda comú, amb la renúncia a
aquests instruments de política econòmica, a la vegada que mantenien les seves
competències estatals en matèries de polítiques pressupostàries, fiscals i
estructurals. Amb la contradicció que tot això comporta en unes economies
estatals amb diferents nivells de desenvolupament tant econòmics com socials, i
sense la possibilitat d’una política monetària pròpia amb la que fer front,
mitjançant mesures com la devaluació
monetària a situacions de crisi econòmica. Per a controlar la política
monetària comú es va crear el BCE.
Mario Draghi President del BCE |
Aquest objectiu únic diferencia el paper del BCE del d’altres bancs
centrals com pot ser la Reserva Federal dels Estats Units (FED), la qual juntament
amb el control de la inflació té com objectiu l’estímul de l’economia i la
promoció de l’ocupació. Aquesta diferència d’objectius s’ha demostrat clarament
amb la diferent política adoptada davant la crisi pels dos bancs centrals on,
al contrari del BCE, la FED ha tingut un important paper estimulador de
l’economia.
La independència i el paper del BCE està garantida pel Tractat de Lisboa,
per modificar-ho caldria una ratificació per part dels estats membres i per
tant és difícil canviar la situació actual.
La instauració de l’euro, la definició de la funció única del BCE, la manca
d’un sistema fiscal únic i de polítiques pressupostàries conjuntes han portat a
una situació que ha comportat que el grans beneficiaris hagin estat els
denominats “mercats” és a dir els grans especuladors financers, i els gran
perdedors els ciutadans especialment dels països més dèbils i perifèrics.
L’euro ha estat un gran instrument per a la mobilitat dels capitals. Així
hem vist que en moments d’un cert estancament de l’economia alemanya o d’altres
països econòmicament potents, els seus capitals financers van anar en gran
mesura a països de la perifèria com Irlanda, en aquest cas ajudat encara més
per la seva política de “dumping fiscal”, Espanya o Grècia, on es donaven
fenòmens d’expansió econòmica especulativa especialment en sectors com l’immobiliari,
la qual cosa els comportava importants rendiments econòmics difícils
d’aconseguir en els seus països d’origen.
L’arribada de la crisi econòmica i l’explosió de les “bombolles
especulatives” en els països perifèrics s’ha solucionat aplicant polítiques
d’ajust clarament neo-lliberals amb la imposició de rescats i polítiques
d’austeritat. L’objectiu d’aquestes
polítiques ha estat el de rescabalar els capitals que les entitats financeres
europees havien invertit en els països perifèrics ara en crisi, que ara es
convertien en deutors públics de les institucions europees.
Es a dir s’han salvat els capitals de les grans entitats financeres
alemanyes o franceses que tenien capitals invertits en els països perifèrics al
preu de l’endeutament públic dels mateixos i per tant de l’empobriment de les
seves societats. Tot això mitjançant polítiques injustes portades a terme per
la UE amb el ple suport del BCE.
Wolfgan Schaübel el guardià de la ortodoxia |
No hi ha dubte que cal exigir una gestió eficient dels Estats, que no es
pot acceptar com a política general un dèficit pressupostari permanent per
sobre de l’establert, en el que per cert en alguns moments van caure França i
Alemanya, però cal modular les polítiques d’estabilitat amb altres de
reanimació i creixement de les economies. Això és el que s’ha fet per part de
l’Administració Obama i el que no ha estat capaç de fer la UE, que ha deixat
actuar amb total llibertat i fins i tot impunitat els “mercats”, és a dir els
especuladors financers, que han estat els grans beneficiaris de la crisi a
costa dels ciutadans dels països més deprimits.
La manca d’una política fiscal única en la Zona Euro és com hem assenyalat
una de les greus mancances del euro i el que en gran mesura impedeix la
mutualització del deute públic dels països, això i la necessitat de canviar els
objectius del propi BCE.
Pobressa resultat de politiques equivocades |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada