Nuevatribuna | 22 de Mayo de 2017
La crisi econòmica a Espanya i l'explosió de la “bombolla immobiliària” va comportar una fallida profunda del sistema financer del país amb el rescat i les subsegüents retallades que ha pagat el conjunt de la ciutadania del país.
Com a conseqüència d’aquesta
situació ha tingut lloc un procés de concentració bancària entorn de tres
entitats privades, Santander, BBVA i Caixabank, juntament amb una entitat
rescatada i nacionalitzada Bankia, les quals constitueixen un veritable
oligopoli financer. Al costat d'elles romanen dos bancs mitjans Sabadell i
Popular, aquest últim en procés de desaparició, i altres entitats menors.
Durant el procés va
desaparèixer un sector d'entitats, les Caixes d'Estalvis, que durant el segle
XX, van tenir una gran importància com a sector financer que canalitzava
l'estalvi popular de les famílies cap al procés productiu i va tenir un
important paper de servei a la inclusió financera de les classes populars. Les
Caixes van significar durant una gran part del segle XX al voltant d'un terç de
l'estalvi del país. A la fi del segle es van
succeir tot un seguit de mesures legislatives que van equiparar
l’activitat de les caixes a la de la banca privada tot eliminant determinades
limitacions com la de no permetre l'expansió d'aquestes entitats fora de les
seves comunitats d'origen. Les Caixes d'Estalvi van anar incrementant la seva
expansió fins a canalitzar la meitat del total de l'estalvi.
I finalment amb
l'auge immobiliari i amb la crisi econòmica va venir la seva implosió fruit
bàsicament de tres circumstàncies. Les Caixes d'Estalvis van ser víctimes dels
seus propis errors, la seva borratxera creditícia en l'expansió de la bombolla,
les vinculacions polítiques de gran part dels seus gestors i la incapacitat de
molts d'ells. D'altra banda el desig de gran part dels poders econòmics i
polítics d’aconseguir la seva desaparició (no eren desitjables entitats
financeres no privades) i en aquest sentit van començar legislant primer la
seva liberalització, i després amb la crisi van estimular la seva liquidació. I
com a tercer motiu el fet objectiu que la crisi immobiliària i econòmica afectà
de forma més greu a les famílies, especialment per l'increment exponencial de
l'atur. Això va impactar especialment a
les entitats d’estalvi que canalitzaven en
major quantia l'estalvi familiar. Si la crisi de la reconversió industrial va
liquidar els bancs industrials la crisi immobiliària ho va fer amb les Caixes.
![]() |
La fallida de Bankia exemple de la crisi |
Però la crisi d'aquestes entitats podria haver
tingut una altra fi. Es podria haver optat, en lloc de regalar-les o vendre-les
per quanties ridícules especialment a l'oligopoli esmentat, per haver-les
estructurat entorn d'una entitat d'estalvi públic ja que s'havien rescatat amb
els diners de tots.
Perquè la
desaparició de les caixes ha portat aparellades altres conseqüències. La pèrdua
de més de 100.000 llocs de treball en el sector financer. El tancament de
milers d'oficines bancàries i el més important la desaparició de les entitats
que fins a finals dels anys 80 del passat segle estaven al servei de les capes
més desfavorides de la societat. És evident que en els últims anys, amb la seva
equiparació a la banca privada s'havia donat un canvi progressiu en la seva
funció de servei i s'havien convertit, com la banca privada, en venedors de
productes de tot tipus que col·locaven a la clientela sense distincions.
Això va comportat
múltiples problemes i veritables fraus, des de les “Primes Úniques” que va
col·locar la Caixa a principis dels vuitanta, fins a les participacions
preferents, els deutes subordinats sense data de caducitat, o la pròpies
sortides a borsa col·locant les accions entre impositors sense coneixements
financers.
La desaparició,
tant de la banca pública com de les caixes està comportant un altre problema
que pot aguditzar-se en el futur, el de l'exclusió financera d'una part
important de la població més desfavorida.
![]() |
Venda de productes complexos |
Avui dia les
entitats financeres ja no comercialitzen productes d'estalvi típics com era els
productes d'estalvi a termini. Avui bàsicament es venen productes estructurats
complexos o productes especulatius de risc. D'altra banda als petits
estalviadors se'ls grava amb comissions sense fi per qualsevol servei, molts
dels quals eren gratuïts en un altre temps. El petit estalviador es contempla
per les entitats més com una càrrega que
com un client rendible i interessant. Cada vegada més els treballadors
financers s'han convertit més en venedors que en assessors. Cada vegada menys
personal es dedica a l'atenció del client de caixa, que normalment es tracta
del petit estalviador. Existeixen ja entitats com Caixabank que potencien grans
oficines només dedicades a la inversió i on ja no existeix la típica funció del
servei de caixa que es desplaça als caixers automàtics de difícil accés per a
la població de més edat o menys preparada. Mentre les petites oficines existents
per tota la geografia es tanquen en nombre considerable. Això es nota
especialment en poblacions rurals que s'han quedat sense cap oficina bancària.
Així mateix accions com el cobrament de rebuts per caixa, per a clients que
cada vegada abunden més sense comptes bancaris, s'obren com a molt una o dues
hores a la setmana i en horaris no centrals.
![]() |
El risc de la exclusió financera |
L'exclusió
financera és una fase més del procés de desigualtat. Una situació que ja s'ha
donat en altres llocs com a Gran Bretanya. En el Regne Unit, on van tenir el
seu origen les Caixes d'Estalvis a principis
del segle XVIII, van desaparèixer a
mitjans del segle XX i van provocar un increment d'exclusió financera en una
part de la ciutadania amb menor poder adquisitiu amb les dificultats que això
comporta al no poder domiciliar sous ni pagaments de rebuts ni utilització dels
serveis financers en general.
Això comença a
succeir al nostre país, tant en els municipis petits com entre les capes
socials amb menys recursos i és una situació negativa des del punt de vista
social i econòmic per la marginació que comporta.
Hi ha solucions
possibles per a posar un cert fre tant a la concentració bancària en poques
mans privades com al procés d'exclusió financera. La millor i que és possible
de realitzar seria la conversió en banca pública de les entitats
nacionalitzades mitjançant la fusió de Bankia i BMN, ampliat si s’escau per la
integració del Popular. Això només comportaria beneficis per al conjunt de la
societat. Tothom és conscient que no es privatitzaran amb devolució de l'import
del rescat. Per tant si el rescat el pagarem tots el més lògic és que l'entitat
bancària sistèmica resultant estigui al servei de tothom com a banc públic. Un
banc d'aquestes característiques podria efectuar una funció social similar a la
de les antigues caixes d'estalvis de canalització i servei a l'estalvi popular.
Alhora aquest pol financer públic seria un contrapès a la pressió de
l'oligopoli financer-especulatiu privat existent.
![]() |
Cal una banca pública |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada