Qui està darrera lacorrupció? |
nuevatribuna.es | 25 Noviembre 2014
En parlar “de
casta”, de corrupció i dels privilegiats, del bipartidisme com a causa de
la situació actual que fa sorgir fenòmens com Podem, no ha d'eludir-se algunes
qüestions que estan a la base i a les quals normalment ningú es refereix.
Aquesta arrel està en el nostre sistema de capitalisme especulatiu,
financer-immobiliari i concesional. La casta política governant, cap a la qual
es dirigeixen totes les crítiques de forma justa, no és més que l'expressió
política de la classe capitalista governant. Per tant més que parlar de la
casta o elit privilegiada enfront del poble explotat, hauríem de parlar, amb
una terminologia marxista, d'esquerra clàssica, com fa Tsipras i Syriza a
Grècia, d'una classe explotadora, amb la seva representació política que en el
nostre cas són fonamentalment el PP, CiU i PSOE, i unes classes populars i
treballadores explotades.
La corrupció neix sens dubte de dos fenòmens
característics del nostre país, el tipus de capitalisme hegemònic, com hem dit
especulatiu i concessionat, i un sistema polític basat en un bipartidisme
imperfecte que controla el poder de l'estat, a través d'una llei electoral que
ho alimenta.
Ja a partir dels anys 80 es produeixen els primers casos
de corrupció política amb origen i resultats diferents. Són els casos de Banca
Catalana que va afectar a Jordi Pujol, el cas Naseiro en 1989 que va afectar al
PP i el cas Filesa pel qual van ser condemnats càrrecs del PSOE, aquests dos
últims de finançament il·legal i el primer antecedent de l'actual situació del
cas Pujol i família.
Alhora en la segona dècada dels 80 assistim als processos
de privatitzacions de grans empreses, moltes d'elles públiques duta a terme, de
forma parcial pels governs de Felipe González (PSOE), com Endesa, Repsol,
Argentaria o Telefónica, i completades totalment per Aznar (PP), a través dels
quals es van crear estrets vincles entre aquests partits i els poders
empresarials, alguns d'ells creats per ells mateixos arran de les
privatitzacions.
És evident no obstant això que la generalització de la
corrupció en àmbits de poder autonòmics i locals, que afecta també a amplis
sectors de la societat, es produeix a la fi dels 90 amb l'arribada al govern
d'Aznar i algunes de les polítiques prioritzades en el seu mandat.
El principal element que estimula l'especulació, la creació
de la bombolla immobiliària i la corrupció és la denominada Llei del Sòl del
1997, complementada amb la de l'any 1998, per les quals elimina la distinció
entre sòl urbanitzable programat i no programat, sent ara tot ell urbanitzable.
En definitiva es posa en mans de les autoritats autonòmiques i especialment
locals la possibilitat de la fàcil requalificació del sòl. A partir d'aquest
moment és necessari justificar la decisió de classificar un sòl com no
urbanitzable, en contraposició amb la tradició anterior en la qual s'estudiava
com havia de ser urbanitzable.
Qui es beneficia de la especulació? |
Les autonomies i les administracions locals reben com un
filó d'or aquesta situació, alhora que s'intensifica la seva relació amb les
empreses immobiliàries, i a través del seu desenvolupament es viu una autèntica
“edat d'or” per a les finances
municipals, i evidentment la proximitat als suculents recursos que es manegen
donen lloc en molts casos a creació i extensió de fenòmens de corrupció.
Aquesta situació és especialment visibles al llarg de la costa mediterrània,
podem dir que davant la indiferència o fins i tot de la connivència de gran
part de la població que es beneficiava dels processos de requalificació i de la
súper-urbanització del territori. En aquest sentit cal considerar que els
fenòmens especulatius i fins i tot corruptes van gaudir d'una certa complicitat
social. Només així s'entenen per exemple les successives majories absolutes
aconseguides per Gil i Gil a Marbella. És a dir que la corrupció es va
generalitzar i va aconseguir fins a sectors de la població més enllà de les
elits.
Connivència social amb la corrupción? |
És remarcable com a nivell municipal, especialment en
localitats costaneres del Mediterrani, van emergir com a bolets candidatures
independents l'única fi de les quals era l'enriquiment de l'equip municipal,
equip que moltes vegades desapareixia o reconvertia en una nova candidatura
independent en les següents eleccions. En altres casos s'efectuaven relleus
d'equips municipals en candidatures d'un mateix partit polític pels mateixos
motius. I com hem referit anteriorment, amb el suport d'una part important de
la població d'aquestes localitats.
Boom immobiliari i corrupción política |
Així mateix cal tenir en compte com la corrupció ha
tingut una gran pes i influència en les concessions, tant urbanístiques com de
serveis públics en moltes autonomies i municipis. En massa ocasionis casos hem
pogut comprovar com una concessió feta a l'oferta més favorable, posteriorment
s'incrementava amb costos sobreafegits de manera que el cost final gens tenia a
veure amb l'inicial.
Evidentment
aquesta situació de “tancament dels ulls”
o de “mirar cap a una altra part” per
part d'una part important de la població, cap als negocis especulatius i cap a
la corrupció que encobria, canvia fonamentalment amb el “esclat de la bombolla”
i l'arribada de la crisi. Com a conseqüència d'això de les greus situacions
socioeconòmiques que recau sobre la majoria de la població canvia radicalment
la visió social sobre l'enriquiment i la corrupció. I s'avança ràpidament cap a
una major falta de tolerància enfront dels fenòmens de corrupció que van
apareixent.
A això no és aliena la ruptura del mirall de la falsa
riquesa en què la societat havia viscut. Davant la realitat del cost social del
que es va vendre com a aparent estat general de riquesa i benestar, com va ser
la generalitzada compra d'habitatges a crèdit, i que ara es reconverteix en una
realitat de pobresa i desnonaments, i lògicament el desencantament creix. I el
que abans no es veia o es negava a ser vist, ara apareix en tota la seva
cruesa. Els excessos, les corrupcions són ara vist com alguna cosa reprovable.
Malgrat tot va haver-hi veus, llavors fetes callar pels
grans mitjans, que sempre van clamar sobre els excessos i contra el fals model
de desenvolupament econòmic en què vivíem. Des del sindicalisme de classe, des
de les forces de l'esquerra alternativa es va clamar en el desert comunicatiu a
favor d'un canvi cap a un altre model de desenvolupament més just i sostenible.
Però llavors va ser un clam en el desert.
No obstant això ara sorgeixen, gairebé del no-res veus
que són recollides per amplis altaveus mediàtics que recullen les critiques
abans desoïdes, i demanen acabar amb una situació injusta i contra una “casta”
política que l'ha fet possible. Com diu de forma encertada Luis García Montero
les veus de “els consumidors indignats”.
Més val ara que mai, però hauríem de reflexionar a fons i
veure que no és només “una casta” la responsable de la situació. El responsable
és el sistema econòmic dominant en el nostre cas, el capitalisme especulatiu i concessionat
que està en l'arrel de la situació. Hi ha una classe econòmica que s'aprofita,
fins i tot als moments de crisis en la seva va beneficiar, i unes classes
treballadores i populars, explotades i utilitzades en els a els moments d'auge
i rebutjades als moments de crisis. Hi ha per tant una mica més que casta. Hi
ha classes explotadores i explotades. I hi ha polítiques de dretes, les que
serveixen a les classes dominants, i d'esquerres que només es reconeixen, no
pel seu nom, sinó per estar al servei de les classes explotades.
Cal dir que el pantà del que sorgeix la corrupció és
fruit d'un sistema econòmic basat en l'especulació i amb la corrupció com a
subproducte. No és ni tan sols un sistema capitalista industrial, el qual com a
mínim crea producció i riquesa encara que es reparteixi de forma desigual. Aquí
hi ha especulació, i un poder econòmic solapat al poder polític d'uns partits
dominants que produeix espectacles com veure a ex-polítics retirant-se en
butaques de Consells d'Administració de grans empreses, algunes de les quals
ells mateixos van privatitzar quan governaven.
I enfront d'això no caben ardits sinó unitat de totes les
forces noves o velles que vulguin un canvi real al país. I no hi ha dubte que
la falta d'unitat pot impedir un moment històric del que serà responsable el que
per protagonismes egoistes impedeixi la unitat necessària i que patirà la
societat sencera.
Qui será responsable de manca d'unitat d'esquerres? |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada