Una Constitució buidada |
nuevatribuna.es | 11 Noviembre 2014
En un moment en
que s’escolten moltes veus crítiques amb la Transició caldria afirmar que la
Constitució consensuada va ser un text summament avançat, i que han estat
actuacions posteriors les que han significat una forta regressió i fins i tot
un buidat de contingut del text constitucional primigeni.
Podríem dir que actuacions polítiques són les que han
anat produint un buidat important dels propis principis constitucionals. I en
molts casos aquests desenvolupaments són fruit d’un model polític, el del
bipartidisme imperfecte del PP i el PSOE,
que ha dominat l’escena política del país gràcies a una Llei electoral
que el va potenciar.Un exemple clar és tot lo relatiu al model territorial. La Constitució parla i reconeix l’existència i diferència entre nacionalitat i regions. Fins i tot s’establia una forma especial d’accés a l’autonomia de les nacionalitats que varen tenir reconeixement polític en la II República. Així en la Disposició Transitòria Segona s’establia una excepció a la norma d’accés a l’autonomia a les comunitats (nacionalitats) que havien demostrat històricament la seva voluntat d’autogovern, Catalunya, Euskadi i Galicia que durant la República havien desenvolupat o tramitat “estatuts d’autonomia”.
Es
evident que, en aquells moments difícils, parlar de nacionalitats era un
subterfugi per a parlar del fet plurinacional de l’Estat, com han reconegut
polítics del moment com Carrillo o Herrero de Miñón.
Va ser
posteriorment amb la Llei Orgànica d'Harmonització del
Procés Autonòmic, més coneguda com a LOAPA, llei aprovada per
les Corts
espanyoles el 30 de juny de 1982, fruit d’un pacte subscrit entre el PSOE i la UCD, on s’inicia el procés d’involució
autonòmica. Entre
altres coses, la llei tenia la voluntat de portar a terme un procés
d’homogeneïtzació entre les diverses comunitats autònomes amb la voluntat final
d’equiparar les unes i les altres. Es el conegut “cafè per tothom”. Amb la Loapa s’inicia un procés de regressió
democràtica pel que fa al Títol VIII de la Constitució, que desprès conduirà
als intents de recentralització de l’Estat i al buidat de contingut del poder
autonòmic. Aquesta actuació és responsable de la situació conflictiva posterior
i molt especialment del conflicte de Catalunya.
Contra la LOAPA |
Es important constatar que darrerament amb motiu dels debats sobre Escòcia
i Catalunya hi ha dues coses que han quedat manifestes. Per una part, que Catalunya té moltes més competències
reconegudes que Escòcia. Però per una altra, que Escòcia té les seves
competències blindades, cosa que no passa amb les competències catalanes.
Per tant en el tema territorial la regressió i els conflictes no són fruit
de la Constitució sinó de la regressió política posterior. La Constitució
podria haver-se modificat i desenvolupat, amb la consolidació de la democràcia,
cap a un model de reconeixement ple del caràcter plurinacional i
plurilingüistic de l’Estat que la pròpia Constitució deixava inicialment
esbossat.
Però no es sols en el tema territorial que la Constitució del 1978 ha estat
buidada de contingut. La Constitució també reconeixia la possibilitat
d’establir formes de desenvolupament econòmic que permitien que les polítiques
econòmiques poguessin ser de dretes o d’esquerres.
També en el tema econòmic-social, i en una data més recent, s’ha donat una
profunda regressió en contra de la idea original. Això es va produir el 23
d’agost del 2011, que és quan es va produir la Reforma Constitucional de l’article 135.
La modificació va ser
proposada pel President Zapatero i acordada pels dos principals partits PSOE-PP
que comptaven amb el 90% dels diputats i senadors la qual cosa els va permetre
efectuar-la sense recórrer al Referèndum de la ciutadania. La reforma suposava
prioritzar el retorn del deute per sobre de qualsevol altre consideració ni
prioritat. En el punt 2 del nou redactat s’estableix que “L’Estat i les Comunitats Autònomes no podran incórrer en un dèficit
estructural que superi el marge establert, en el seu cas, per la Unió Europea
per als seus Estats Membres”.
No hi ha dubte que la Reforma, adoptada per a
fer front a les exigències de la Unió Europea i el BCE, suposa una innovació en
el dret constitucional europeu pel que significa de cessió de la pròpia
sobirania, i alhora significava trencar el consens del procés constituent
anterior de la Constitució Espanyola.
PSOE-PP reformen la CE |
Aquesta Reforma de la Constitució està en la base de les polítiques de
retallades de drets de la societat, en temes de drets bàsics com són el dret al
treball, a la sanitat, a l’educació, a l’habitatge, etc. Tota una sèrie de
drets que queden com lletra morta davant de les retallades pressupostàries que
els fan d’impossible compliment.
Altrament en la Reforma Laboral del 2012 del Govern del PP, es dona “un cop
de destral” als drets laborals i sindicals, en especial al dret a la negociació
col·lectiva que és la base del dret a la llibertat sindical i del dret al
conflicte col·lectiu.Contra la Reforma Laboral |
Podem dir que la Constitució del 1978 ha estat devaluada al llarg d’aquests
anys per part dels dos partits hegemònics. I que avui es fa evident la
necessitat d’una profunda reforma, estimulada alhora per la pròpia degeneració
institucional produïda per la degeneració del sistema fruit del bipartidisme
imperant. Que ha estat al servei dels sectors econòmics i financers dominants,
i que ha estat el responsable d’una profunda i sistèmica corrupció, d’una
situació actual de greu desigualtat i de manca de cohesió social, i d’una
profunda insatisfacció i desafecció social envers el marc polític i
institucional existent.
Cal un canvi constitucional! |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada